Зуб болить від гарячого та холодного: чим загрожує, що робити

Якщо пацієнт скаржиться на гіперчутливість зубів, лікар одразу розуміє, що це клінічна картина гіперестезії емалі. Досить поширений діагноз, з яким звертається кожен другий відвідувач стоматологічного кабінету. Дізнаємось разом з фахівцями клініки Dental Art, хто винен, і що з цим робити.

Чому з’являється гіперестезія

Зуби болять від холодного та гарячого за безліччю причин. Найпоширеніша – витончення емалі, яке відбувається внаслідок незбалансованого харчування або гормональних перебудов в організмі під час вагітності, клімаксу, в підлітковому віці. Інколи спостерігається порушений обмін кальцію.

Підвищена чутливість може бути симптомом запального процесу, який активізує одне з наступних захворювань:

• занедбаний карієс;
      • пародонтит, пародонтоз;
      • пульпіт;
      • ерозія емалі.

Як взагалі виникає гіперестезія? Дентин (шар твердої тканини) з великою кількістю каналів. Вони наповнені рідиною, яка безперервно переміщується. Зношення емалі призводить до оголення дентинних каналів. Вони стають ближче до поверхні, і вплив будь-якого подразника призводить до того, що рідина починає переміщатися то швидше, то повільніше. Зміна швидкості руху миттєво викликає неприємні відчуття.

Гіперчутливість зубів після лікування

Багато стоматологічних процедур так чи інакше впливають на структуру зуба. Некоректні дії лікаря можуть призвести до негативних наслідків, серед яких і гостра реакція на зміну температури. Найчастіше гіперчутливість виникає після таких процедур:

• професійна чистка;
      • відбілювання;
      • пломбування.

Якщо зуб дуже гостро реагує на подразники після відбілювання, це означає, що лікар не зміцнив емаль на фінішному етапі або виконав процедуру неправильно. Він повинен був обробити поверхні зубів фторвмісним лаком, що знижує гіперчутливість.

При скаргах на біль від гарячого та холодного, лікар відразу передбачає гіперестезію. Діагноз підтверджується результатами візуального огляду, в процесі якого стоматолог виявляє потоншення емалі з ріжучого краю на передніх зубах та на жувальних поверхнях на задніх.

У стоматології виділяють три ступені прояву гіперестезії:

• I – зуби болять лише під час вживання холодної або гарячої їжі;
      • II – з’являється ще й гостра реакція на солоне, кисле та солодке;
      • III – перераховані вище симптоми стають більш інтенсивними, боляче навіть чистити зуби і торкатися пальцями до емалі.

При такій симптоматиці стоматологу важливо виключити можливість гострого пульпіту. Захворювання характеризується тривалим болем в нічний час доби.

Лікування підвищеної чутливості зубів

Стоматолог призначає терапію в залежності від причини та ступеня гіперестезії. В разі необхідності проводиться мікропластична корекція ясен з метою закриття оголених коренів.Запломбований зуб стає гіперчутливим за таких причин:

• в ротовій порожнині залишилися інфіковані ділянки;
      • під час процедури відбувся перегрів пульпи, внаслідок чого запалилися тканини;
      • проявилася індивідуальна алергія на пломбувальний матеріал;
      • неправильна технологія встановлення призвела до утворення повітряної бульбашки в порожнині.

У 99% випадків розв’язання даного питання необхідно доручити спеціалісту. Адже підвищена чутливість зубів після лікування може стати запорукою значного запалення. Після опіку пульпи розвивається пульпіт з подальшим поширенням на навколишні ділянки. Якщо після пломбування виникла гіперестезія емалі, варто якомога швидше звернутися до лікаря.

Гостро реагувати на зміну температури може навіть зуб без нерва. Зазвичай це тимчасове явище, яке зникне саме по собі. Якщо проблема не йде, варто звернутися за консультацією до стоматолога. Можливо, потрібне додаткове лікування.

Діагностика гіперестезії емалі

Першочергово лікар прибирає джерело гіперчутливості. Він замінює неякісну пломбу, лікує запалення, усуває дефекти. Терапія передбачає застосування препаратів, спрямованих на запаковування дентинних каналів та блокування нервових імпульсів. Залежно від ситуації стоматолог може призначити курс ремінералізації або фізіотерапії. В разі виникнення виражених больових відчуттях від гарячого чаю і холодної їжі можуть застосовуватися капи з десенсибілізуючим гелем, які покращують стан вже після першої процедури.

Що робити перед візитом до лікаря

Якщо до відвідування стоматолога ще кілька днів, а біль не дає випити навіть холодної води, можна вжити заходів, які полегшуватимуть стан:

• вживайте їжу та напої нейтральної температури;
      • не дихайте ротом у мороз;
      • для чищення зубів використовуйте щітку з м’якою щетиною;
      • приберіть з раціону солоні, кислі, солодкі страви та напої;
      • щодня необхідно вживати продукти з великим вмістом кальцію і фосфору (сир, твердий сир, риба, горіхи, овочі, бобові, яйця);
      • використовуйте аптечні десенсибілізуючі ополіскувачі.

Важливо розуміти, що перераховані вище заходи лише полегшують симптоматику, але не прибирають першопричину захворювання або ускладнення. Тому тимчасова відсутність болю не скасовує необхідність відвідування стоматолога.

Записуйтесь на огляд в стоматологічну клініку Dental Art. Якщо є схильність до підвищеної чутливості, то варто регулярно (кожні півроку) відвідувати стоматолога для профілактичного огляду, щоб виявити й пролікувати захворювання на початковому етапі.

Правильний догляд за зубами в домашніх умовах
      Після лікування зуба опухла щока як і чим лікувати
      Нарив на яснах: лікування в домашніх умовах
      Набряк щоки: природа і лікування симптому