Скільки каналів в зубах і коренів у зубів

Як влаштовані зуби людини: скільки в них каналів і коренів

В нормі у дорослої людини від 28 до 32 зубів. Вони мають індивідуальну анатомічну будову. Конструктивні характеристики визначені призначенням різців, іклів, премолярів і молярів. Особливо важливо досліджувати канали зубів у стоматолога. Від коректного визначення кількості, довжини і анатомії залежить якість ендодонтичного лікування.

Скільки каналів мають зуби

Канал зуба – це простір всередині його кореня. Складається з пульповой камери. Вона з’єднана одним або декількома основними каналами і більш дрібними відгалуженнями. У верхівкової частини є апікальний отвір. Через нього всередину проникають судини і нерви. Кількість коренів визначається формою і положенням зуба в порожнині рота.

Кількість каналів і число коренів збігаються не завжди, хоча і є взаємопов’язаними. Окремо варто виділити зуби мудрості (вісімки) – треті моляри. Виростають вони не у кожного, що обумовлено генетичним фактором. Переважно кількість каналів в нижніх вісімка становить три, в верхніх – чотири, але в деяких випадках може досягати і п’яти. Часто ці моляри не лікують, а видаляють, оскільки доступ до них ускладнений і вони не виконують ніяких функцій.

Назва Їх функції і особливості Число коренів Число каналів
      різці (центральні, бічні) призначені для відкушування 1 1 або 2
      ікла (трійки) виконують ті ж функції, що і різці 1 верхні –1, нижні – 1 або 2
      премоляри (четвірки і п’ятірки) відповідають за початкове жування 1 або 2 1-3
      моляри (шістки і сімки) дозволяють повністю пережовувати їжу 2-4 2-4

Фактори, що впливають на анатомічні особливості зубного ряду

Будова зубів визначена самою природою. Так, зрозуміло, що наприклад, сімкам потрібно більше коренів, ніж п’ятіркам, оскільки вони витримують велике жувальне навантаження. Розвинена коренева система забезпечує їм міцність і витривалість.

Відрізняється анатомічна будова у зубів нижньої і верхньої щелеп.Це пояснюється нерівномірним навантаженням, виконуваними функціями. В нижніх зубах каналів менше. У стоматологічній практиці бувають також випадки, коли вони відсутні зовсім. Це може бути пов’язано з облітерацією в результаті вікових змін. Провокують порушення і запалення, новоутворення, некоректне лікування, яке проводилося раніше.

Скільки нервів у постійних і молочних зубів

Кожен зуб має нервові закінчення, які впливають на ріст і розвиток, забезпечують чутливість до різних подразників. Кількість нервів залежить від числа коренів. Завдяки їм зуби перетворюються в самостійні живі організми порожнини рота. При видаленні пульпи втрачається чутливість в місці лікування. Припиняються кровопостачання і мінералізація.

Тимчасовий зубний ряд не відрізняється за кількістю каналів і нервів від постійного. Спостерігається схожість і за особливостями кореневої системи.

Як лікар визначає тактику лікування

Стоматологу важливо отримати максимально точну інформацію про зуб, що підлягає лікуванню. Справа в тому, що при запаленні пульпи необхідно видаляти уражені тканини з усіх каналів. В іншому випадку мікроби будуть далі розвиватися всередині. Оцінити, скільки коренів у нижніх і верхніх зубів, лікарю допомагає рентгенографія. Якщо потрібно більш точно дослідити конфігурацію, проводять КТ (комп’ютерну томографію).

Лікарю важливо також визначити довжину і прохідність каналів. Ці параметри залежать від розмірів зуба, ступеню і розташування викривлень порожнин всередині нього. Вузькі, викривлені, довгі канали – це проблема для лікаря. Робота з ними буде кропіткою.

Вибір тактики лікування молочних зубів залежить від того, коли вони з’явилися. Видаляти їх можна за умови, що «нащадки» вже готові до прорізування. Коренева система постійного зуба формується протягом трьох років. Залежно від її розвитку лікар підбирає відповідні матеріали.

Лікування каналів

Ендодонтичне лікування потрібно при пульпіті (запалення нервово-судинного пучка – пульпи) і періодонтиті (запальний процес в корені і прилеглих тканинах). Найбільш часті причини розвитку цих захворювань – запущений карієс і тріщини зубних тканин. Для постановки діагнозу лікар проводить візуальний огляд і призначає рентген. Лікування проводиться поетапно. Спочатку за допомогою бормашини видаляють уражені тканини або стару пломбу. Далі може використовуватися одна з двох методик:

1. Девітального викорінення. Спочатку закладають в порожнину девіталізуючу пасту і встановлюють тимчасову пломбу. Після умертвіння нерва його видаляють і пломбують канали.
      2. Вітальна екстирпація (повна або часткова). Нежиттєздатну пульпу видаляють під місцевим знеболенням. Часткове викорінення можливе при лікуванні багатокореневих зубів.

Якість проведення процедури лікар перевірить, повторно призначаючи рентген, після чого встановлює постійну пломбу. Етапи терапії не залежать від того, скільки каналів у зубі. Важливо, щоб були якісно проведені їх чистка, обробка антисептиком і пломбування.

Профілактика захворювань кореневої системи зубів

Щоб запобігти розвитку пульпіту або періодонтиту, необхідно дотримуватися простих правил:

• ретельно доглядати за порожниною рота, використовуючи зубну нитку і ополіскувач;
      • регулярно проходити профілактичні огляди у стоматолога;
      • проводити двічі на рік професійну чистку;
      • своєчасно лікувати стоматологічні захворювання.

Батькам важливо уважно ставитися до здоров’я порожнини рота дитини. Варто врахувати, що у малюків карієс розвивається дуже швидко – від каріозної плями до запалення пульпи може пройти всього кілька місяців.

Лікар-стоматолог-терапевт