У чому може бути причина потемніння емалі зубів і як повернути білизну усмішці

Потемніння зубної емалі: у чому причина і як повернути усмішці білизну

Власники красивої посмішки завжди привертають увагу оточуючих. Але далеко не всі можуть похвалитися її білосніжністю. Емаль може потемніти, пожовтіти, навіть якщо раніше ви були задоволені її кольором. Причин таких змін безліч. Потемніння емалі зубів у людини успадковується навіть як домінантна ознака. Важливо визначити, що викликало порушення, і усунути провокуючий фактор. Відбілювання зубів ─ процедура, що дозволяє повернути усмішці білизну. Головне, обрати той спосіб корекції, який буде безпечним і підійде саме Вам.

Чому змінюється колір емалі

Потемніння зубів може спостерігатися в різному віці ─ у дитини або дорослого. Змінити колір може один зуб, їх група або весь зубний ряд. Найчастіше це трапляється через погану гігієну порожнини рота. В результаті на зубах накопичується наліт, що складається із залишків їжі і бактерій. Якщо своєчасно його не усунути, відкладення мінералізуються. Утворюється зубний камінь. Це вже тверді відкладення, які роблять посмішку тьмяною. Особливо вони помітні в важкодоступних для чищення місцях ─  між зубами, біля краю ясен.

Варто відзначити, що від природи немає ідеально білої посмішки. Пояснюється це тим, що емаль напівпрозора. Крізь неї просвічується тверда зубна тканина ─ дентин, що відрізняється жовтизною. Саме він визначає колір зубів. Часто потемніння емалі ─ це вікові зміни. У міру старіння організму стоншується і емаль, тому дентин просвічується все більше. Інші можливі причини:

1. Розвиток карієсу. Початкова стадія хвороби виглядає як шорсткувата матова пляма на емалі. Згодом процес прогресує. Хоча видимої порожнини ще немає, тканини всередині руйнуються через каріозний процес. Вражений дентин просвічується крізь емаль. Нерідко помітити потемніння можна між передніми зубами. Варто відзначити, що карієс може розвиватися навіть під пломбувальними матеріалами. У цьому випадку з’являється щілина з потемніння на стику пломби і зуба.
      2. Пульпіт. Якщо запустити карієс, може запалитися пульпа. Гостра стадія захворювання переходить в хронічну при відсутності належного лікування. В результаті пульпа починає відмирати, через що змінюється колір тканин.
      3. Депульпування. Нерідко потемніння виникає після видалення нерва. Після проведення процедури зуб втрачає харчування. Тканини не отримують необхідних речовин і з часом руйнуються. Їх потемніння ─ один з етапів патологічного процесу. Неякісно проведене депульпування, при якому канали не були добре очищені, призводить до того, що залишки пульпи продовжують розкладатися. Рідко причинним фактором виступає паста для герметизації кореня після чистки каналів. У деяких випадках її склад змінює колір твердих тканин.
      4. Генетичний фактор. Потемніння зубів може визначатися двома домінантними генами, один з яких розташовується в аутосомі, інший ─ в Х-хромосомі.
      5. Надлишок фтору. Цей елемент надходить в організм переважно з водою. У певній кількості він корисний для зубів, але підвищений його рівень провокує таке захворювання, як флюороз. В результаті на емалі з’являються матово-білі або жовтуваті плями. Найчастіше хвороба вражає передні верхні зуби. У занедбаній стадії погано піддається лікуванню, оскільки пошкоджується структура емалі.
      6. Шкідливі звички. У курців з’являється характерний наліт на зубах через осідання смол, які містяться в тютюновому димі. Їх пігменти змінюють колір емалі, тому звичайна чистка не допомагає повернути колишню білизну.
      7. Прийом деяких ліків. Якщо під час вагітності жінка приймала антибіотики тетрациклінового ряду, це негативно позначиться на зубах дитини. Не можна також лікувати малюка тетрацикліном без відома лікаря. На тлі прийому препаратів заліза, зокрема «Актиферрину», також чорніють зуби.
      8. Особливості харчування. Любителі кави, міцного чаю з часом відзначають потемніння емалі. Змінюється її колір при частому вживанні «фарбувальних» продуктів і напоїв ─  буряку, різних ягід, червоного вина та ін. Шкоду заподіюють не тільки природні барвники, а й штучні.
      9. Травма. Особливо схильні до травмування діти, оскільки вони люблять рухливі ігри. При ударі зуба може статися розрив тонких кровоносних судин, які входять через верхівку кореня. У пульповій камері утворюється гематома. Хоча коронкова частина залишається цілою, колір її змінюється.
      10. Реставрація зуба. Якщо процедура проходила з використанням штифта, він може просвічуватися крізь пломбу. Змінює колір тканин пломба на основі мідної амальгами.

Якщо потемніння молочних зубів спостерігається уздовж ясенного краю, мова може йти про наліт Прістлі. Це бактеріальна плівка, яка утворюється при дисбактеріозі в поєднанні з відсутністю належного догляду за порожниною рота. Згодом такий наліт тільки темніє. Усунути його самостійно неможливо.

У дітей в ранньому віці карієс може вражати кілька зубів. Таке захворювання провокує солодка суміш, коли малюк засинає під час годування. Називають його «пляшковим карієсом». Оскільки дитячі зуби слабо мінералізовані, під впливом харчових барвників зруйновані тканини швидко фарбуються. Іноді вони набувають чорний колір. Навіть коли карієс вдається призупинити, відтінок зубів залишається до їх зміни. Часто для купірування великих уражень роблять сріблення. В результаті процедури зруйновані ділянки стають чорними.

Що можна зробити в домашніх умовах

В інтернеті можна знайти безліч рекомендацій, як очистити і освітлити зуби. Але в жодному разі не можна займатися самолікуванням. Забороняється використовувати соду, перекис водню, лимонну кислоту. По-перше, ці методи не тільки не дадуть належного ефекту, але можуть і нашкодити зубам. По-друге, вони не усунуть причини потемніння емалі.

Все, що можна зробити в домашніх умовах, це відмовитися від куріння, вживання фарбувальних продуктів і напоїв. Як прибрати наліт на зубах? Для усунення м’яких відкладень потрібно забезпечити належну гігієну порожнини рота з використанням нитки та ополіскувача. Зубний камінь самостійно видалити неможливо.

Як відбілити зуби

При появі перших неприємних симптомів необхідно записатися на прийом до стоматолога. Він визначить причину патологічних змін, підкаже, що робити для їх усунення, проведе процедуру відбілювання. Так, якщо у дитини потемнів зуб після удару, потрібно звернутися за допомогою до фахівця. Відсутність належного лікування може спровокувати ураження зачатка, що знаходиться у кістці. У деяких випадках при потемнінні зубів може знадобитися консультація гастроентеролога і ендокринолога.

Якщо потемніння емалі викликані стоматологічними захворюваннями, лікар проведе повну санацію порожнини рота ─ пролікує карієс, усуне наліт і зубний камінь (за допомогою ультразвуку або апарату Air flow). Уже після гігієнічної чистки емаль світлішає на 1-2 тони через вилучення відкладень.

Після виконання професійної гігієни емаль полірують, в результаті чого на ній менше накопичується наліт. Далі зуби мінералізують ─ насичують корисними елементами шляхом нанесення спеціальних складів. Після такої підготовки йде сам процес відбілювання. Для кожного пацієнта підбирають відповідну методику ─ Zoom, White & Perfect, Air flow або Magic Smile. Більше про конкретний вид відбілювання розповість лікар на прийомі. Процедура відбілювання проходить поетапно:

• використовують захисні засоби і склади  ─ коффердам / оптрагейт, окуляри, крем для губ;
      • наносять відбілюючий гель;
      • впливають УФ-променями, лазером, світлодіодною або галогенною лампою;
      • видаляють залишки гелю;
      • сушать і наносять зміцнюючий склад.

В результаті застосовуваних методик пацієнти відзначають хороший результат.

Кровотеча при запаленні ясен: що використовувати для полоскання рота
      Санація порожнини рота: що це таке, етапи процедури
      Перехресний прикус: фото до і після лікування у дорослих і дітей
      Як правильно користуватися іригатором ─ інструкція із застосування